MIJN HEER, HANGT DIT STUCK OP EEN STARCK LICHT, EN DAT MEN DAER WIJT KEN AFSTAEN, SOO SALT BEST VONCKEN

1989

99 x 99 x 8,5 cm.

acryl- en lakverf op paneel / assemblage van organisch materiaal en folie

privécollectie Groningen

Mijnheer, hang dit kunstwerk op een lichte plek. En als u behoorlijk afstand kunt nemen, dan zal het flonkeren. Rembrandt schreef dit in een brief aan Constantijn Huygens op 27 januari 1639.

Nou ja, eigenlijk niet in de brief zelf maar in het postscriptum. Deze opmerking van Rembrandt, over hoe we naar zijn werken zouden moeten kijken, is een zeldzame. Slechts enkele keren schreef de kunstenaar iets op over zijn eigen werk.

bronnen: Seymour Slive, 1953: Rembrandt and His Critics, 1630-1730; inleiding p. 22. || Horst Gerson, 1961: Seven Letters by Rembrandt; pp 31-40. || De originele brief: http://resources.huygens.knaw.nl/watermarker/media/huygens/original/2032_uba.pdf

MIJN HEER, HANGT DIT STUCK OP EEN STARCK LICHT, EN DAT MEN DAER WIJT KEN AFSTAEN, SOO SALT BEST VONCKEN

1989

99 x 99 x 8,5 cm.

acryl- en lakverf op paneel / assemblage van organisch materiaal en folie

privécollectie Groningen

Mijnheer, hang dit kunstwerk op een lichte plek. En als u behoorlijk afstand kunt nemen, dan zal het flonkeren. Rembrandt schreef dit in een brief aan Constantijn Huygens op 27 januari 1639.

Nou ja, eigenlijk niet in de brief zelf maar in het postscriptum. Deze opmerking van Rembrandt, over hoe we naar zijn werken zouden moeten kijken, is een zeldzame. Slechts enkele keren schreef de kunstenaar iets op over zijn eigen werk.

bronnen: Seymour Slive, 1953: Rembrandt and His Critics, 1630-1730; inleiding p. 22. || Horst Gerson, 1961: Seven Letters by Rembrandt; pp 31-40. || De originele brief: http://resources.huygens.knaw.nl/watermarker/media/huygens/original/2032_uba.pdf